dinsdag 16 februari 2021

Steuntje voor de veertigdagentijd Gewetensonderzoek zuster Lucia dos Santos (zieneres Fatima)


Gewetensonderzoek van Zuster Lucia dos Santos [1907-2005]

In het Carmelklooster van Coïmbra werd maandag 13 februari 2017 de diocesane fase voor de zaligverklaring van zuster Lucia van Fatima afgesloten.

Uit een manuscript dat waarschijnlijk dateert van oktober 1934, kennen we de lijst van fouten die zuster Lucia opmaakte in de periode dat zij zich voorbereidde op haar Eeuwige Geloften.
Welk een fijngevoelig geweten!

Gevoelens van wrok die mij de gebreken van de naasten steeds in herinnering roepen…
Fouten tegen de naastenliefde veroorzaakt door deze wrokgevoelens…
Egoïsme dat mij zo dikwijls het beste doet uitkiezen voor mijzelf…
Eigenliefde die ertoe leidt mijn mening te willen laten prevaleren boven die van de anderen…
Te grote gevoeligheid die zich boos maakt om niets…
Mijn manier van zwijgen, zeer dikwijls, om niet te hoeven zien dat mijn mening niet telt tegenover personen van wie ik weet dat ze gelijk hebben..
Misprijzen en aversie tegenover zusters die tegen mij zijn of mij tegenwerken…
Verdriet en verwarring veroorzaakt door mijn gekwetste en vernederde eigenliefde…
Tot tranen geroerd medelijden met mijn eigenliefde…
Ik stoot mij zeer aan de gebreken van de naasten in plaats van de mijne serieus aan te pakken…
Korte en bruuske antwoorden aan de zusters…
Ik hecht onvoldoende belang aan hun werk…
Mijn manier om anderen te doen geloven dat ik de zaken beter en meer volmaakt doe dan zij…
De wens dat de zusters belang hechten en aandacht geven aan mijn werk…
Weerstand tegen de bewegingen van de genade…
Het toelaten van verstrooiingen die in mij het licht van het geloof en de bewegingen van de genade uitdoven
Nieuwsgierigheid…
Nutteloze woorden tijdens het silentium…
Inwendige en uitwendige kritiek…
Verzuim op het terrein van de naastenliefde…
Achteloosheid in het practiseren van kleine offers…
Gebrek aan geduld bij controversen…
Gebrek aan minzaamheid en zachtheid tegenover de zwakheden van de naasten…
Gebrek aan buigzaamheid ten opzichte van de mening van anderen…
Moeilijkheden met het voorrang geven aan de wil van een ander…
Gebrek aan gestrengheid in de stiptheid…
Gebrek aan nederigheid bij opmerkingen…
Spontaniteit om mijn gebreken en fouten te verontschuldigen…
Gebaren van misprijzen door soms degenen die mij mishagen, de rug toe te keren…
Kilheid of gebrek aan vurigheid bij mijn godsvruchtige oefeningen en bij mijn bezoeken bij het Allerheiligste Sacrament…
Nalatigheid om gedurende de dag de band met God te bewaren door middel van schietgebeden…
Gebrek aan ijver om mijn vrije momenten bij Jezus in het Heilig Sacrament door te brengen…

Bron:  La Contre-Réforme Catholique au XXIme siècle

Il est ressuscité! nr. 173, mars 2017, p. 11