woensdag 6 april 2022

Lectio divina lingua latina Liturgia Horarum Hebdomadæ V Quadreagesimæ feria III Crux Christi omnium fons benedictionum. Het Kruis van Christus: bron van alle zegeningen, oorzaak van alle genaden.


 Ad Officium lectionis


Lectio altera
Ex Sermónibus sancti Leónis Magni papæ
(Sermo 8, De passione Domini, 6-8: PL 54, 340-432)

Tweede lezing

Uit de Preken van de H. Leo de Grote, paus
Sermo 8, De passione Domini, 6-8

Het Kruis van Christus: bron van alle zegeningen, oorzaak van alle genaden

Ons verstand, dat door de Geest der waarheid wordt verlicht, moet de glorie van het Kruis, dat in hemel en op aarde zijn licht uitstraalt, in een zuiver en vrij hart opnemen, en met innerlijke scherpzinnigheid moet men zien wat Christus bedoelde, toen Hij over zijn naderend lijden zei: Het uur is gekomen dat de Zoon des mensen zal worden verheerlijkt; en dan:  nu is mijn ziel onrustig. Wat moet ik zeggen? Vader, red Mij uit dit uur? Maar daarom juist ben Ik tot dit uur gekomen. Vader, verheerlijk uw Zoon. Toen de stem van de Vader van de hemel kwam en zei: Ik heb U verheerlijkt en zal U wederom verheerlijken, antwoordde Jezus, zich tot de omstanders wendend: Niet om Mij was die stem, maar om u. Nu heeft er een oordeel over de wereld plaats, nu zal de vorst van deze wereld worden buitengeworpen. En wanneer Ik van de aarde zal zijn omhooggeheven, zal Ik alles tot Mij trekken.

O wonderbare macht van het Kruis!
O onuitsprekelijke glorie van het lijden waarin de rechterstoel van de Heer, het oordeel over de wereld en de macht van de Gekruisigde is te zien.
Gij hebt, Heer, alles tot U getrokken, opdat wat in een joodse tempel onder duistere symbolen werd gevierd, nu door de eredienst van alle volken en overal zou worden gevierd in een volledig en duidelijk sacrament.

Want nu is de klasse der levieten duidelijker, de waardigheid van de oudsten groter en de zalving tot priester heiliger; omdat uw Kruis de bron is van alle zegeningen, de oorzaak van alle genaden. Door het Kruis wordt aan de gelovigen kracht geschonken uit zwakte, roem uit smaad, leven uit dood. Nu is er een einde gekomen aan de verscheidenheid van vleselijke offers en worden al die verschillende offers vervangen door het ene Offer van uw Lichaam en Bloed, omdat Gij waarlijk zijt het Lam Gods, dat de zonder der wereld wegneemt, en aldus in U alle mysteries voltrekt, opdat, zoals er nu één offer plaats heeft in de plaats van alle slachtoffers, zo ook één heerschappij over alle volkeren.

Laten wij daarom, zeergeliefden, belijden wat de heilige leermeester der heidenen de apostel Paulus, juichend beleden heeft: Dit woord is betrouwbaar en volkomen geloofwaardig: Christus Jezus is in de wereld gekomen om zondaars te redden. Want daarom is zijn barmhartigheid jegens ons des te wonderbaarder, omdat Christus niet voor rechtvaardigen of voor heiligen, maar voor zondaars en goddelozen is gestorven, en ofschoon de natuur van de Godheid niet geraakt kan worden door de angel van de dood, heeft Hij toch datgene aangenomen – door uit ons geboren te worden – waardoor hij voor ons het offer kon brengen.

Want reeds vroeger bedreigde de macht van zijn dood onze dood, toen God door de profeet Osee zei: O dood, ik zal uw dood zijn, en Ik zal uw doodssteek zijn, onderwereld. Door te sterven was Hij onderworpen aan de wetten van de wereld, maar Hij heeft deze ontbonden door te verrijzen: en zo verbrak Hij de bestendigheid van de dood, zodat hij de dood van eeuwig tot tijdelijk maakte. Want zoals allen in Adam zijn gestorven, zo worden allen in Christus levend gemaakt.